NĚMECKO PRUSKÝ MODEL (EVROPSKÉHO ŠKOLSTVÍ) - ČÍM VÍC TOHO ZNÁM, TÍM JSEM VZDĚLANĚJŠÍ A MÁM PRÁVO NA PRAVDU.
Účelem je vychovávat a produkovat armádu všeobecně vždělaných, zaměnitelných lidí, kteří sdílejí stejnou sumu vědomostí. Spolehlivé občany, ne nutně myslící.
Uzavřený hierarchický systém vědomostí, rigidní pravidla přístupu k informacím, a tedy i k moci, ostatně krásně popisuje Umberto Eco v románu Jméno růže.
Zajímavé je, že špičkoví středoškoláci z "faktograficky" orientovaných systémů (myslím tu především na studenty z Číny, Jižní Koreje či z Evropy) zpočátku vynikají nad ostatními (vědí toho mnohem víc, umějí se "šrotit"), ale mají potíže se sebedůvěrou a schopností věcně obhájit vlastní nápad či kriticky předvést stávající názor.