str. 56
"Já vím, že všechno más své meze, i náklonnost jednoho k druhému, a nevinním Tě z toho, že Tvé meze nejdou dál, než právě jdou, ale svírá se mi hrdlo, mám pořádnou depresi, a to všecko proto, že už nemohu, nemohu, nemohu se vrace k dobám, kdy jsem čekával na upřímný stisk ruky, jako by to bylo všechno. Ale všechno je prý jinde. Snad v alkoholu. Jdu to zkusit."
Noc se rozplynula,
z rána stala se vina
a z vína - rána!
str. 44
"Kámen dopadá proto, že je těžký? ---- Pravím Stendhalovi, že ne proto, ne proto, že je těžký, ale proto, že je kamenem."
Starče..
V tramvaji z chladné ocele
zahlédla jsem starce
měl třicet vrásek na čele,
třicet na své ruce.
To slzy, které stékaly,
mu zvrásnily kůži,
z tváře staly se údolí
co po mládí touží.
Já chtěla jsem je pohladit,
chtěla jsem je líbat
s tou citlivostí děvčete,
zakázanou skrývat.
Malá, rozpustilá
se špinavými vlasy
proč jsi zabloudila
před vánočními časy
k dveřím mým.
Ty malá, rozpustilá
kam položiš hlavu
jen píšťala ti zbyla,
tvým písním, tvému slovu,
Nerozumím.
Ty malá, rozpustilá,
já dveře neotvírám,
a ani nepopírám
že nejsi noční víla
však, co já s tím?
Nevím,
zda se přetvařuji,
když spím
a nebo když žiji.
Bylo osvěžující
do vzduchu hodit minci
a nemuset se bát,
zda spadne tak či tak.
"Secret Love" je populární song napsán v roce 1953 Sammym Fainem, otextoval ho Paul Francis Webster. Jako první ho mohli slyšet diváci filmu Calamity Jane, kde ho bravurně zazpívala Doris Day. V té době se stal nejlépe prodávanou nahrávkou, získal první místo hned v několik hitparádách.
Samozřejmě i táto píseň byla hned několikrát přepracována jinými umělci. Tak se pohodlně usaďte a poslouchejte:
V únoru roku 1954 nahráli cover verzi The Moonglows. www.youtube.com/watch
O 8 let později si píseń vypůjčila zpěvačka Connie Francis. www.youtube.com/watch
V roce 1963 to byla Kathy Kirby, která vyzdvihla píseň opět do čela hitparád. www.youtube.com/watch
První duetové zpracování nazpíval Marvin Gaye a Kim Weston. www.youtube.com/watch
Netrvalo to dlouho a píseň se objevila na vrcholu hitparád znovu, tentokrát s hlasem Freddyho Fendera. www.youtube.com/watch
Ve stylu kubáského mamba ji přehrál Spike Jones www.youtube.com/watch.
Tvář diska dostala od Liquid Gold, to už se píše rok 1979. www.youtube.com/watch
Trochu povedenější disko verzi nazpívala Viola Wills o rok později. www.youtube.com/watch
Devadesátá léta taky nemeškala a přinesla hned několik skvělých verzí. Sinead O'Conner v roce 1992 www.youtube.com/watch, Anne Murray v roce 1993 www.youtube.com/watch, Engelbert Humperdinck 1995 www.youtube.com/watch nebo George Michael v roce 1999 www.youtube.com/watch.
O nejnovější cover verze se postaraly Connie Fischer www.youtube.com/watch nebo australská zpěvačka Melinda Scheiner.
Mně osobně nejmilejší je hned půvdní originál Doris Day a v mužském provedení si mě získal Freddy Fender. Co vás? :)
"My Baby Just Cares for Me" je další skladba od Waltera Donaldsona se slovy Guse Kahna. Jako mnoho jeho písní i tato byla napsána pro film. V roce 1930 hrála ve snímku Whoopee!. Nejznámější verzi však nahrála slavná zpěvačka Nina Simone v roce 1958, ve svém albu Little Girl blue. V roce 1987 se její nahrávka umístila na krásném 5. místě v UK Singles Chart. www.youtube.com/watch
Píseň přezpívalo samozřejmě mnoho dalších umělců, mezi které patří i Frank Sinatra nebo Net King Cole.
Nejnovější prezetentace tohoto songu se ujali Florence and the Machine, poslechněte: www.youtube.com/watch
Skladba, kterou složil Walter Donaldson, "You're driving me crazy" je dnes už doslova legendou mezi jeho výtvory. Stvárnilo ji desítky umělců a stala se hlasem mnoha filmů. Walter Donaldson ji původně hrál na klavír ve zpěvné americké komedii Smile, ale každý další cover sebou nese mnoho inovací a rozšíření, takže dnes můžeme její verze slýchávat v nejrůznějším orchestrárním provedení. A kde a od koho? Seznam by byl určitě dlouhý a rozsáhlý, vyberu tedy jenom ty nejznámější nebo nejpovedenější.
1930. Začnu samozřejmě samotnou nahrávkou autora Waltera Donaldsona. Toto nádherné klavírní pojetí se božehel příliš do dalších přezpívání nedostalo. www.youtube.com/watch .
Ještě v tom samém roce 1930 si skladbu vypůjčil Guy Lombardo. Zde už můžeme slyšet i jiné hudební nástroje jako trubky, fagony a další. To oni proslavili píseň a udělali z ní hit po celé Americe. www.youtube.com/watch
O rok později 1931 píseň už natočilo hned několik zpěváků. Byla to afroamerická jazzová skupina McKinney's Cotton Pickers, Rudy Valeé, nebo také Nick Lukas. Všechno jsou to podobně uchopené verze, které až na různost hlasů téměř splývají. Zábavněji je pak skladba podaná v animovaném komiksu Betty Boop, v první ženské verzi. Jen posuďte samy, že je to trochu jiný šálek kávy, jen škoda, že ke konci písně se nezpívá, ale spíš škytá. www.youtube.com/watch.
To by bylo něco k úvodu a k samotnému vzniku písně. Teď už si jen sedněte a postupně poslouchejte všechny ty různé i sobě si nudně podobné nahrávky. Jména vám budou určitě povědomá. Sama si pak dovolím několika málo příslovci a přídavnými jmény zhodnotit píseň.
1. Louis Armostrong www.youtube.com/watch. Jde vidět, že se tu jedná o pana zpěváka, který svým hlasem a provedním opravdu umí zaujmout.
2. Gene Austin www.youtube.com/watch. Jak z černobílého filmu, který se blíží ke konci. Nešťastně zamilovaný hlavní hrdina zpívá u okraje rybníka o své drahé a o svém šílenství.
3. Josephine Baker www.youtube.com/watch. Konečně zástupce druhého pohlaví. Song se žene a trochu nudí, akčoliv se Josephina snaží různými výkřiky skladbu obohatit, působí to naprosto průměrně.
4. Doris Day www.youtube.com/watch. Má oblíbená verze této oblíbené dámy. Liší se trochu modernějším zpracováním, dechové nástroje jsou moudře použity jen v rychlejších a dynamičtějších rytmech.
5. Joey Dee and The Starliters www.youtube.com/watch. Tento cover také stojí za to. Bez dechových nástrojů.
6. Gracie Fields www.youtube.com/watch. Roztomilé a dívčí. Člověk, ať nechce, se nad jejím andělským hlasem a rozkošným přízvukem rozplývá. Oceňuji, že jediným doprovodem je piáno.
7. Ella Fitzgerald www.youtube.com/watch. U tohoto jména je kvalita zaručena.
8. Stephane Grappeli www.youtube.com/watch. Houslové vydání s jemným doprovodem klavíru. Doporučuji.
9. Buddy Greco 1953 www.youtube.com/watch. Vkusná a milá verze.
10. Parry Gripp www.youtube.com/watch. POZOR! Pup-punkové přepracování. Naprosto odlišné, naprosto jiné, naprosto moderní. Ne špatné.
11. Dick Hyman www.youtube.com/watch. Nezpěvná verze příjemná na poslech.
12. Perez Prado www.youtube.com/watch. Kubánský umělec, přezdíváný "King of the Mambo". Vášnivé a ohnivé..
13. Django Reinhardt and Quintet of the Hot club of France www.youtube.com/watch. Netradiční a taneční..
14. Dianne Reeves www.youtube.com/watch. Tato verze byla použita jako soundtrack k filmu Good nicht, and good luck.
15. Frank Sinatra www.youtube.com/watch. Co dodat, Frank Sinatra a povedený cover song.
16. The Temperance Seven www.youtube.com/watch. Nejznámější, dokonce v roce 1961 ovládla první místo UK žebříčku.
17. Mel Tormé www.youtube.com/watch něžná pomalá verze, podivně líbivá
18. Sarah Vaughan www.youtube.com/watch. A na závěr něco z novějších..
Tak vybírejte, pro mě vyhrává číslo 4.
"Love me or leave me" www.youtube.com/watch
Ano, je to Nina Simone, kdo mě na posledních pár dní okouzlila. Má užasný hlas, úžasné texty a pak piáno. Od mala jsem byla nucena ho mít ráda, a tak jsem ho na truc rodičům nenáviděla. Ale protože od nenávisti je to k lásce jenom kousek, tak je to právě piáno, co dokáži poslouchat celé dny a noci a přemítat si za jeho dramatických i klidných skladeb všechny své sny a naděje. A tak, když poslouchám Love me or leave me, dívám se z okna autobusu ujíždějícího po cestě mně dobře tak známé, přemýšlím nad lehkou a hravou melodii tak tíživého rozhodnutí, které má baby učinit - milovat nebo opustit? Źpívám v duchu i svému milovanému. Zpívám mu, že jestli mne už nemiluje, ať raději odejde, než by mi lhal.
I want your love, don't wanna borrow
Have it today to give back tomorrow
Your love is my love
There's no love for nobody else
Píseň pochází z dvacátých let, hudbu napsal Walter Donaldson, slova pak Gus Kahn. Poprvé ji zazpíval Ruth Etting v roce 1922. O téměř čtyřicet let později se chopila songu Nina Simone, její verze zazněla jakou soundtrack ve filmu Billy's Hollywood Screen Kiss a také to byla právě ona, která vložila mezi sloky Bachovy klavírní invence.