A teď, když tě mám konečně blízko, tak blízko, že večer když usínám, cítím tvůj dech na mé tváři. Ne, nemohu tě jen tak nechat jít. Nemůžu se tě pustit. A ty mi unikáš. Nepřítomně civíš z okna, když já ti v každém gestu dokazuji svoji neskonalou lásku. Proč to děláš. Proč mě nemiluješ. Proč jsi mě nikdy nemiloval.
Ležíš na mě, cítím tvoji tíhu, klesám pod ní. To jsou jediné momenty, jediné chvíle, když jsi můj. V ten okamžik patříš jenom mně. Vlastním tě a nemusím se ničeho bát. Ale pak, ráno, jako by jsi byl někdo jiný, jako kdyby včerejšek neexistoval a ty se odvracíš, pouštíš mou dlaň a já se cítím osamocená. Cítím, jak se samota dere k mému srdci a panikařím. Ne, nemohu tě jenom tak nechat jít, to nejde.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3tR5A0gjT-0
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ofg1-HCD6wg
Rozhodla jsem se zamilovat. V mezi, pod vysokým topolem, kousek, asi tak dvacet čísel od kmene, tam, v mezi mezi kopřivami, ležel jako dlaň velký, šedivý a přesto přitažlivý, no povrchu hladký, jako kdyby ho řeka omýlala už několik desítek, možná stovek, let, ležel tam a já se do něj rozhodla zamilovat. Old stone.
Tvoje nježne godine
što mi mogu dati
tvoje srce dugo znam
neće da me shvati
tvoje oči pune sna
kako da me slijede
moje pjesme tužne su
za te još ne vrijede
Ti bi htjela zauvijek
što sam davno dao
tebi život nudi sve
ja sam ljubav krao
svoje nježne godine
ti ćeš dati drugom
jer ja bih tvoje poljupce
ispunio tugom
Ne budi, ne budi se mala
ti ne znaš ni dobro ni zlo
ne budi, ne budi se mila
jer nije još vrijeme za to
Tvoje ruke malene
kako da me grle
jer dok moje traže mir
tvoje nekud hrle
tvoje nježne godine
nježne misli tvoje
mogu da nas razdvoje
prije nego spoje
Tvoje něžné mládí
Co mi může dát
Tvoje srdce dlouho znám
nechce mi rozumět
Tvé oči, plné snů
Jak mě mohou sledovat
mé písně plné smutku
mi nepomohou.
"Secret Love" je populární song napsán v roce 1953 Sammym Fainem, otextoval ho Paul Francis Webster. Jako první ho mohli slyšet diváci filmu Calamity Jane, kde ho bravurně zazpívala Doris Day. V té době se stal nejlépe prodávanou nahrávkou, získal první místo hned v několik hitparádách.
Samozřejmě i táto píseň byla hned několikrát přepracována jinými umělci. Tak se pohodlně usaďte a poslouchejte:
V únoru roku 1954 nahráli cover verzi The Moonglows. www.youtube.com/watch
O 8 let později si píseń vypůjčila zpěvačka Connie Francis. www.youtube.com/watch
V roce 1963 to byla Kathy Kirby, která vyzdvihla píseň opět do čela hitparád. www.youtube.com/watch
První duetové zpracování nazpíval Marvin Gaye a Kim Weston. www.youtube.com/watch
Netrvalo to dlouho a píseň se objevila na vrcholu hitparád znovu, tentokrát s hlasem Freddyho Fendera. www.youtube.com/watch
Ve stylu kubáského mamba ji přehrál Spike Jones www.youtube.com/watch.
Tvář diska dostala od Liquid Gold, to už se píše rok 1979. www.youtube.com/watch
Trochu povedenější disko verzi nazpívala Viola Wills o rok později. www.youtube.com/watch
Devadesátá léta taky nemeškala a přinesla hned několik skvělých verzí. Sinead O'Conner v roce 1992 www.youtube.com/watch, Anne Murray v roce 1993 www.youtube.com/watch, Engelbert Humperdinck 1995 www.youtube.com/watch nebo George Michael v roce 1999 www.youtube.com/watch.
O nejnovější cover verze se postaraly Connie Fischer www.youtube.com/watch nebo australská zpěvačka Melinda Scheiner.
Mně osobně nejmilejší je hned půvdní originál Doris Day a v mužském provedení si mě získal Freddy Fender. Co vás? :)
"My Baby Just Cares for Me" je další skladba od Waltera Donaldsona se slovy Guse Kahna. Jako mnoho jeho písní i tato byla napsána pro film. V roce 1930 hrála ve snímku Whoopee!. Nejznámější verzi však nahrála slavná zpěvačka Nina Simone v roce 1958, ve svém albu Little Girl blue. V roce 1987 se její nahrávka umístila na krásném 5. místě v UK Singles Chart. www.youtube.com/watch
Píseň přezpívalo samozřejmě mnoho dalších umělců, mezi které patří i Frank Sinatra nebo Net King Cole.
Nejnovější prezetentace tohoto songu se ujali Florence and the Machine, poslechněte: www.youtube.com/watch
Skladba, kterou složil Walter Donaldson, "You're driving me crazy" je dnes už doslova legendou mezi jeho výtvory. Stvárnilo ji desítky umělců a stala se hlasem mnoha filmů. Walter Donaldson ji původně hrál na klavír ve zpěvné americké komedii Smile, ale každý další cover sebou nese mnoho inovací a rozšíření, takže dnes můžeme její verze slýchávat v nejrůznějším orchestrárním provedení. A kde a od koho? Seznam by byl určitě dlouhý a rozsáhlý, vyberu tedy jenom ty nejznámější nebo nejpovedenější.
1930. Začnu samozřejmě samotnou nahrávkou autora Waltera Donaldsona. Toto nádherné klavírní pojetí se božehel příliš do dalších přezpívání nedostalo. www.youtube.com/watch .
Ještě v tom samém roce 1930 si skladbu vypůjčil Guy Lombardo. Zde už můžeme slyšet i jiné hudební nástroje jako trubky, fagony a další. To oni proslavili píseň a udělali z ní hit po celé Americe. www.youtube.com/watch
O rok později 1931 píseň už natočilo hned několik zpěváků. Byla to afroamerická jazzová skupina McKinney's Cotton Pickers, Rudy Valeé, nebo také Nick Lukas. Všechno jsou to podobně uchopené verze, které až na různost hlasů téměř splývají. Zábavněji je pak skladba podaná v animovaném komiksu Betty Boop, v první ženské verzi. Jen posuďte samy, že je to trochu jiný šálek kávy, jen škoda, že ke konci písně se nezpívá, ale spíš škytá. www.youtube.com/watch.
To by bylo něco k úvodu a k samotnému vzniku písně. Teď už si jen sedněte a postupně poslouchejte všechny ty různé i sobě si nudně podobné nahrávky. Jména vám budou určitě povědomá. Sama si pak dovolím několika málo příslovci a přídavnými jmény zhodnotit píseň.
1. Louis Armostrong www.youtube.com/watch. Jde vidět, že se tu jedná o pana zpěváka, který svým hlasem a provedním opravdu umí zaujmout.
2. Gene Austin www.youtube.com/watch. Jak z černobílého filmu, který se blíží ke konci. Nešťastně zamilovaný hlavní hrdina zpívá u okraje rybníka o své drahé a o svém šílenství.
3. Josephine Baker www.youtube.com/watch. Konečně zástupce druhého pohlaví. Song se žene a trochu nudí, akčoliv se Josephina snaží různými výkřiky skladbu obohatit, působí to naprosto průměrně.
4. Doris Day www.youtube.com/watch. Má oblíbená verze této oblíbené dámy. Liší se trochu modernějším zpracováním, dechové nástroje jsou moudře použity jen v rychlejších a dynamičtějších rytmech.
5. Joey Dee and The Starliters www.youtube.com/watch. Tento cover také stojí za to. Bez dechových nástrojů.
6. Gracie Fields www.youtube.com/watch. Roztomilé a dívčí. Člověk, ať nechce, se nad jejím andělským hlasem a rozkošným přízvukem rozplývá. Oceňuji, že jediným doprovodem je piáno.
7. Ella Fitzgerald www.youtube.com/watch. U tohoto jména je kvalita zaručena.
8. Stephane Grappeli www.youtube.com/watch. Houslové vydání s jemným doprovodem klavíru. Doporučuji.
9. Buddy Greco 1953 www.youtube.com/watch. Vkusná a milá verze.
10. Parry Gripp www.youtube.com/watch. POZOR! Pup-punkové přepracování. Naprosto odlišné, naprosto jiné, naprosto moderní. Ne špatné.
11. Dick Hyman www.youtube.com/watch. Nezpěvná verze příjemná na poslech.
12. Perez Prado www.youtube.com/watch. Kubánský umělec, přezdíváný "King of the Mambo". Vášnivé a ohnivé..
13. Django Reinhardt and Quintet of the Hot club of France www.youtube.com/watch. Netradiční a taneční..
14. Dianne Reeves www.youtube.com/watch. Tato verze byla použita jako soundtrack k filmu Good nicht, and good luck.
15. Frank Sinatra www.youtube.com/watch. Co dodat, Frank Sinatra a povedený cover song.
16. The Temperance Seven www.youtube.com/watch. Nejznámější, dokonce v roce 1961 ovládla první místo UK žebříčku.
17. Mel Tormé www.youtube.com/watch něžná pomalá verze, podivně líbivá
18. Sarah Vaughan www.youtube.com/watch. A na závěr něco z novějších..
Tak vybírejte, pro mě vyhrává číslo 4.
"Love me or leave me" www.youtube.com/watch
Ano, je to Nina Simone, kdo mě na posledních pár dní okouzlila. Má užasný hlas, úžasné texty a pak piáno. Od mala jsem byla nucena ho mít ráda, a tak jsem ho na truc rodičům nenáviděla. Ale protože od nenávisti je to k lásce jenom kousek, tak je to právě piáno, co dokáži poslouchat celé dny a noci a přemítat si za jeho dramatických i klidných skladeb všechny své sny a naděje. A tak, když poslouchám Love me or leave me, dívám se z okna autobusu ujíždějícího po cestě mně dobře tak známé, přemýšlím nad lehkou a hravou melodii tak tíživého rozhodnutí, které má baby učinit - milovat nebo opustit? Źpívám v duchu i svému milovanému. Zpívám mu, že jestli mne už nemiluje, ať raději odejde, než by mi lhal.
I want your love, don't wanna borrow
Have it today to give back tomorrow
Your love is my love
There's no love for nobody else
Píseň pochází z dvacátých let, hudbu napsal Walter Donaldson, slova pak Gus Kahn. Poprvé ji zazpíval Ruth Etting v roce 1922. O téměř čtyřicet let později se chopila songu Nina Simone, její verze zazněla jakou soundtrack ve filmu Billy's Hollywood Screen Kiss a také to byla právě ona, která vložila mezi sloky Bachovy klavírní invence.
"Well I'm just a soul whose intentions are good
Oh Lord, please don't let me be misunderstood"
"Don't Let Me Be Misunderstood" je skladba, kterou napsaly původně Benne Benjamnim, Gloria Caldwell a Sol Marcus pro Ninu Simone. Nejznámější je však až pozdější verze od skupiny The Animals, vydaná roku 1964.
V roce 1964 se narodila žena, která porodila mě. Je jedno, co zrovna v tu chvíli dělal svět. V Číně prý odpálil první zkušební jadernou zbraň, v Rusku se k moci dostal Brežněv. Však v malé vesničce nedaleko Havlíčkova Brodu se rozkřičelo jedno malé miminko, které změnilo mnoha lidem svět. Nemá to být žádná cesta díku. Vždyť dnes ani nemá narozeniny. Je to jenom asociace k onomu roku.